Atualitât, Politiche

Un Pat cuintri dal ‘Partito della nazione’, un Pat a pro dal Friûl

Îr a misdì a Udin al è stât presentât il Patto per l’Autonomia, une iniziative cjapade sù di un trop di sindics e di aministratôrs locâi cun chê di difindi e promovi la specialitât de Regjon e di slargjâ i spazis de democrazie partecipade.

La iniziative e somee jessi chê juste tal moment just (o almancul: prime che al sedi masse tart).
E rive juste tal moment che la fantasime dal Partito della nazione e mostre ad in plen la sô brute muse grise, nere e cun trê pineladis di ros, di blanc e di vert (o di Verdin?): centraliste, pseudoeficientiste, afariste e nazionaliste.

O vin za scrit che chê creature mostruose e je pericolose soredut pal Friûl e pai furlans. Duncje al è ben che si movisi e che si fasi alc, propit chi di nô.

A son diviersis robis interessantis di cheste iniziative che nus colpissin in maniere positive:

1) e ven pandude une idee clare dal Friûl in tiermins teritoriâi e linguistics e culturâi, cu la sô unitât e la sô pluralitât;

2) i siei promotôrs a fasin indenant une idee di democrazie partecipade e di prossimitât – une robe che e covente une vore e che chi di nô le àn pensade e dite dome chei di Un Friûl Diferent (tai ultins agns une des robis miôr che si vevin metudis in moviment: a proposit, dulà sono?);

3) daûr di ce che si lei democrazie, teritori, dirits si tegnin dongje cul pluralisim linguistic e culturâl e cuntune idee di disvilup sostignibil e just e di gjetion corete dal teritori e des sôs risorsis;

4) si sa che lis fondis de autonomie regjonâl si cjatin inte presince des minorancis linguistichis furlane, slovene e todescje e inte lôr tutele;

5) il ‘Patto’ al nas in Friûl, cuntun grup di aministradôrs locâi che a son zovins e che a rivin dal Friûl di mieç, ma ancje de  Basse, de Cjargne, de Alte, dal Friûl ocidentâl e di chel Gurizan;

6) personalitâts di valôr de culture e de politiche di chenti a mostrin di vê une atenzion positive viers de iniziative (e cualchidun – di pôc valôr…? – al mostre za di jessi cuintri….);

7) chescj aministradôrs dal Friûl a mostrin di no vê ni sudizion, ni sotanance, ni dipendence viers Triest e anzit a proponin di tignî dongje ancje chê part de Regjon e cui che di chês bandis là al pues fâ indenant ideis compagnis di democrazie e di colaborazion, fondadis sul ricognossiment, sul rispiet e su la paritât.

In chest moment si scuen jessi otimiscj e cjalâ cun atenzion cheste iniziative, che par ce che al tocje lis divignincis politichis dai siei promotôrs si pues calcolâle trasversâl e soredut civiche, dongje de int e dal teritori.

Cun chest otimisim e soredut cuntune cussience fuarte de necessitât che al nassi alc di bon e di propositîf, cuintri dal Partito della nazione e a pro dal Friûl, nus somee just segnalâ cualchi aspiet che il stes Patto per l’Autonomia al podarès marcâ di plui te sô azion e te sô comunicazion, propit par jessi coerent e crodibil:

1) Di cualchi bande o vin let che il non uficiâl dal ‘Patto’ al è ancje par furlan, par sloven e par todesc. Al è just e al è coerent cun ce che al è stât dit inte conference di presentazion e cun ce che si lei intai documents, che a sclarissin i obietîfs de iniziative. Però al covente che cheste pluralitât cussiente e rispietose si le viodi di plui. Non cuadrilengâl simpri e dapardut, …please!

2) Stant che il ‘Pat’ – cumò lu clamìn ancje par furlan – al vûl jessi alc di gnûf e di bon, al varès di marcâ la sô novitât cul scrivi tai siei tescj, par esempli par talian, ‘Friuli-Venezia Giulia’ e no ‘ Friuli Venezia Giulia’ o ‘fvg’ e ‘FVG’ (eventualmentri, par sparagnâ timp e caratars ‘F-VG’).

Cualchidun al calcolarà chestis osservazions alc di piçul e di formâl. Par nestri cont nol è cussì: la forme e je sostance, soredut in chescj câs.

Viodarìn ce che al nas. E ce che al devente.

Advertisements
Standard

One thought on “Un Pat cuintri dal ‘Partito della nazione’, un Pat a pro dal Friûl

  1. Pingback: Pat pe Autonomie, par che no sedi autono…NIE | LIDRÎS E BUTUI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s