Atualitât, Friulanofobie, Politiche

W la Fieste de Patrie dal Friûl (no cate la leç regjonâl?)

Chê di chest an e je stade une Fieste de Patrie particolâr. E je stade la prime in cualchi maniere «certificade» par leç, stant che cualchi setemane indaûr, ai 17 di Març, il Consei regjonâl al à fat bon il proviodiment dedicât al inovâl de investidure comitâl dal patriarcje Siart.

La propueste di leç di partence e jere avonde clopadice, cemût che o vin marcât simpri achì tal nestri blog, par vie che e faseve une confusion mostre tra la Patrie, ven a dî il Friûl tant che teritori, di simpri lûc di incuintri e di convivence tra lenghis, culturis e personis, e la comunitât linguistiche furlane, che e je dome une part di chel Friûl istès. Intant dal dibatiment in comission chel test al jere lât ancjemò in piês, stant che chel so caratar di confondi il Friûl cu lis zonis furlanofonis al vignive rinfuartît, intune maniere che i faseve cuintri in chel istès al Friûl intîr in gjenerâl e al Friûl furlan in particolâr.

Il test definitîf, ancje in graciis des cjoltis di posizion di diviers di lôr, che a àn domandât a fuart che la Fieste de Patrie no deventàs alc altri, lontan de storie e de prospetive di avignî che si pues vualmâ ta chel inovâl e tes sôs celebrazions (chês justis!), al è stât liberât de plui part des normis ambiguis e par chest pericolosis.

Nus tocje scrivi dome «de plui part» par vie che ca e là, magari cussì no, cualchi vanzum di confusion tra Friûl, comunitât furlane e lenghe al è restât… La leç e podeve jessi miôr, ma e riscjave di jessi une vore piês: duncje, contentìnsi. Sperìn che e vegni metude in vore cence fâ dams e porcariis.

La robe piês, intant che te aule di Triest si discuteve de cuistion e ancjemò dopo de aprovazion de leç fintremai a chescj ultins dîs, e je stade il dibatiment in cont dal argoment. Tal Consei regjonâl e ancjemò di plui inaltrò, soredut su cierts media, a son saltâts fûr esemplis di ignorance e di fanatisim grandonons e prejudizis vecjononons.

Si podarès ancje dî: nol è un mâl che nol sedi un ben. Cun di fat, a tacâ dal ordin dal dì fat bon dal Consei comunâl di Triest e fintremai ai ultins çavariaments in cont di «identità», «meticciato» e «piciule patrie» (sic!!!), «campanilismo» e «tedeschi del Canal del Ferro» (sic! sic! sic!, cheste e je ancjemò plui biele dai «russi della Val di Resia»…), cheste rieste di declarazions altitonantis e cence sens nus permetin di cjalâ in muse la realtât e a mostrin che, dongje di chê friulanofobie e di chê slovenofobie che o cognossin za masse ben, e esist ancje une Friulifobie, che e je fie di chê stesse culture retrograde e ipernazionaliste.

Se in cont de cuistion o vevin ancjemò cualchi dubi dome cualchi setemane indaûr, cumò al è dut clâr. Par chest o disìn e o scrivìn ancjemò: W la Fieste de Patrie dal Friûl! W la Fieste di une Patrie che no je «ni piçule ni extralarge»! W il Friûl unît, unitari, multietnic e multilengâl!

E ancjemò. W la Fieste de Patrie dal Friûl: di dut il Friûl e dal Friûl di ducj!
Cuintri dai fanatics e dai campaniliscj. Cuintri di chei che a çavariein di «identità» e «meticciato» e che, crodint di jessi progressicj e modernis, a fasin indenant posizions che a pucin dal conservatorisim e dal nazionalisim piês. E cuintri di cui che al à za provât a stramudâ cheste fieste intune cuistion personâl, cun chê di vendisi ator tant che l’erêt di Siart e magari ancje di Indrì IV e dal Pape e, par chel, di fâ confusion tra la Patrie dal Friûl, il Friûl, la lenghe furlane e une provincie.

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