Atualitât, Dome pal blog, Politiche

«Le cazzate sono come le ciliegie: una tira l’altra (2)»

Alc al è alc e nuie al è nuie. Tai ultins dîs il comitât promotôr dal fantomatic referendum pe indipendence dal Friûl al à fat savê che chel nol sarès ni un referendum ni un plebissît, cemût che impen al saltarès fûr dal non dal sît internet, ma dome une consultazion par viodi se e je une tendince indipendentiste o almancul a pro di une autonomie fuarte pal Friûl.

La precisazion e stice daurman un pâr di domandis. Saltie fûr de cjolte di cussience che la iniziative e je clopadice sul plan dai contignûts e ancjemò di plui des proceduris? O ise dome la conseguence che, ancje par ducj chescj motîfs, forsit no je masse int che e à voie di notâsi e di votâ?
In cualsisedi maniere: al è un pas indenant o – par tornâ al titul e al contignût dal nestri articul di cualchi dì indaûr… – une çariese di mancul.

Coerentementri cul nestri otimisism, o cirìn di viodi ancje cualchi element positîf. Par esempli il fat che si vedi inviât un ciert dibatiment, cemût che si viôt tal profîl Facebook de Patrie dal Friûl, o che la iniziative e vedi fat fevelât di se ancje tal forest, cemût che a mostrin i articui saltâts fûr su Vilaweb e su Nationalia.
Ancje cun cheste cjaladure, però, a restin i dubis che o vin palesât cualchi zornade indaûr e cun chei la preocupazion che, in cualsisedi maniere, la robe no zovi al Friûl e ae sô int.

In chê ocasion, a proposit di… çariesis, o vevin cjapât sù ancje l’impegn di tornâ a dâ un cuc a chei doi coments cjatâts in rêt in cont di Scozie e Friûl, che o vevin segnalât juste parcè che nus vevin colpît pe superficialitât e pe concentrazion altonone di prejudizis, fâi e lûcs comuns.

Ognun al bale cun sô agne e duncje le pense a so mût: no vin pretesis di dâ judizis, però si permetìn di fâ indenant cualchi osservazion, ancje se no cognossìn personalmentri nissun dai doi autôrs.

Al va dit che il prin dai doi al à ancje une so coerence di fonde. Par nestri cont le spare gruesse cuant che al scrîf che «la Scozia ha detto no, con un’affluenza altissima e un risultato omogeneo che lascia poco spazio a discussioni e dibattiti», però – e chest al è ben – nus somee che al ricognossi il fat che la volontât di autoguvier dai scozês e salte fûr sei dal «sì» che dal «no».

Par sigûr al fâs vignî il pêl dret cuant che al scrîf di «piccole patrie» e di «piantare nuovi, inutili confini e nuove, inutili divisioni», parcè che al dopre categoriis e al fevele di prospetivis che no valin par sigûr ni pe Scozie e pai indipendentiscj scozês e nancje pal Friûl, almancul par cemût che lu viodìn nô.
Però di un autôr che si palese tai siei scrits tant che un «piccolo fan» di Ronald Reagan e Silvio B – e o doprìn la espression «piccolo fan» cence ofese par nissun – al è dificil spietâsi alc di plui e di miôr: il so resonament in cont de propueste di clamâ ‘Friûl e Triest’ la Regjon che e ten dongje il Friûl e Triest, o des posizions di chei che a son a pro di scrivi ‘Friuli-VG’simpri cu la liniute tal mieç, , cemût che al è just e che si lei tal articul 131 de Costituzion,lu conferme ad in plen.

Insom, ce che i da fastidi al autôr dal articul su Scozie e Friûl al è soredut il fat che i sostignidôrs dal “sì” in Scozie a sedin progressiscj e che impen, chi di nô e plui in gjenerâl tal Stât talian, chei che si àn declarât «piccoli fans» – ancje lôr … – di «Yes for Scotland» a son di drete, a tacâ dai leghiscj.

Al à reson: il sì pe Scozie indipendente al jere un vôt progressist. Al lasse scaturît che no lu vedin capît tancj progressiscj di chenti, cemût che al salte fûr propit tal secont dai coments che o vin segnalât, là chel il so autôr al palese dificoltâts di comprension grandononis no dome in cont de Scozie, ma soredut in cont de realtât furlane.
Ma di chest o tornarìn a scrivi cun plui calme chi di cualchi dì, te tierce pontade dedicade aes çariesis.

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s