Articui 2011

Publicât tal 2011, ma ancjemò bon in dì di vuê

“FIESTE DE PATRIE”. UN INOVÂL IMPUARTANT PAL FRIÛL DI VUÊ E DI DOMAN. TRA PROSPETIVIS E PERICUI

3 di Avrîl. Sino acuilis o poleçs?

“Siamo uomini o caporali?” al jere il titul di un film dal 1955 cun protagonist Totò, il princip talian de ridade. “Sino acuilis o poleçs?”, invezit, e podarès jessi la domande di fâsi in chescj timps, tra celebrazions, declarazions e gnovis di ogni sorte.

A son passâts juste pôcs dîs dai 3 di Avrîl. Dai prins dal mês un pôc di ogni bande dal Friûl al è stât fat alc par memoreâ l’inovâl numar 934 de nassite dal Stât patriarcjâl. Chê de investidure feudâl dal patriarcje Siart e je par sigûr une date impuartante pal nestri teritori, no par une cualsisedi nostalgjie de Ete di Mieç, ma ben par cjalâ indenant, al Friûl di vuê e a chel di doman. Cun di fat, i passe trê secui di vite di chê istituzion, di in chê dì dal 1077 fintremai al 1420, a son stâts determinants pe definizion de unitarietât teritoriâl dal Friûl, dal so profîl multietnic e multilengâl e de fisulumie de lenghe furlane: propit i elements di fonde che a marchin, ancjemò in dì di vuê, la identitât e il potenziâl di cheste tiere e de sô int. A varessin di jessi chestis lis motivazions di chê che e ven clamade “Fieste de Patrie” e duncje al è pardabon di preseâ il fat che a son tancj di lôr chei che si impegnin te celebrazion di cheste ricorence.

Inte suaze dai tancj apontaments dai dîs passâts a mertin ricuardadis lis fiestis di zoventût e musiche che son stadis a Udin e Muçane, là che si à rivât a vê in concret un sens di presint e di avignî, a sintî che il Friûl al esist e al pues esisti e resisti, ancjemò e ancjemò miôr.
E ce dî de leture complete de Bibie par furlan? Magari chi di un pôc cualchidun al scrupularà che e je stade dome un event “spot” o adiriture une occasion pierdude, ma par intant al è un fat: 1127 letôrs si son interçâts par 134 oris continuis par lei ognidun une part des Scrituris (e altris 400 di lôr a àn scugnût contentâsi di dâ la lôr disponibilitât pes sostitutuzions eventuâls).
Cuistion di identitât, di culture, di lenghe, di religjon? Al sarès interessant fâ un scandai sociologjic par profondî l’argoment.
Par sigûr a vevin iniment chescj diviers aspiets chei che a vevin fat la imprese di voltâle, la Bibie, par furlan. Se e je vere che Pre Checo Placerean al diseve che “Un popul cu la Bibie inte sô lenghe al è un popul cul cjapiel sul cjâf ”, al vûl dî che un dai intindiments al jere chel di dâ dignitât ae lenghe e ae int che le dopre.

Cussì, daûr di chês peraulis, si reste scaturîts, intant che si lei sui gjornâi che ancjemò tal 2011 par fevelâ dai 3 di Avrîl al è cui che, magari cu la acuilute sul golâr e cun chê di pandisi tant che l’erêt di Marquart o Beltram, nol va plui innà di “piccola patria” e “salt, onest, lavoradôr” e al gjave vie intun colp sei il cjapiel che il cjâf. E a vegnin i sgrisui a viodi chel percors comun di fufignis e mistificazions, fier e ciment, gjavis e asfalt, tarlìs e capanons.
Ce diference tra il svualâ di une acuile e il sgjarpedâ di un poleç.

EURO FURLAN
eurofurlan@gmail.com

11/04/2011

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3 thoughts on “Publicât tal 2011, ma ancjemò bon in dì di vuê

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